Klopt de rekening in jouw horecazaak?

Klopt de rekening in jouw horecazaak?

5 tips om jouw foodcost zo laag mogelijk te houden

 

Het klinkt herkenbaar. Je hebt als horecaondernemer een echte passie voor jouw vak. Elke dag ga je er met dezelfde gedrevenheid tegenaan om jouw klanten te laten genieten van heerlijke gerechten, sfeer en gezelligheid. Zeker met eindejaar.

Maar het runnen van een horecazaak gaat ook keihard over getallen.Je zaak moet rendabel blijven. Het is de kunst om als chef de balans te vinden tussen passie en rekenen, tussen kookpot en rekenmachine.

Je kan jouw food- en beverage cost eenvoudig beheren. 
Houd hierbij rekening met vijf pijlers:


1. Ken de ‘echte’ prijs van je grondstoffen.

Sommige grondstoffen hebben een hoge afvalkost of vragen meer tijd om te bewerken. Reken daarom steeds met de nettoprijs en overweeg halfafgewerkte producten.


2. Werk met slimme recepten.

Reken en cijfer met recepten. Zo weet je hoeveel je nodig hebt voor het gewenst aantal personen. Vermeld op elke recept de allergenen.


3. Bereken de foodcost van elk gerecht.

Doe dit voor jezelf of maak gebruik van online rekentools zoals ‘De getallen’. Stijgt de prijs van je aardappelen, zalm of boter? Je ziet het resultaat ervan onmiddellijk in je recepten en het effect ervan op je kaart.

 

4. Ken de gemiddelde marge van je menukaart.

Alles wat je verkoopt heeft een bepaalde marge. Marges verschillen per gerecht. Je maximaliseert je opbrengsten door gerechten met een hogere marge actief te verkopen.

 

5. Maak gebudgetteerde uurroosters.

Uurroosters maak je op in functie van je omzet. Zo krijg je controle over je personeelskosten.

 

Bezig met de voorbereidingen voor je volgende service? Kies uit een ruim assortiment food en non-food. En bestel alles makkelijk online.

Dan brengen wij het tot bij jou.