Klopt de rekening in jouw horecazaak?

Hoe organiseer je take away?

Bezorg- en/of afhaalmaaltijden organiseren, het brengt heel wat vragen met zich mee. Waar let je best op bij het opmaken van je menu? Welke handige websites kan je gebruiken? We helpen je graag op weg met enkele tips.

(laatst bijgewerkt: maandag 11 mei 2020)

 

Take away organiseren voor jouw horecazaak? Houd rekening met vier pijlers:


1. Selecteer zorgvuldig je aanbod naar je klanten.

Zo bespaar je tijd en personeelskosten.


  1.    Beperk het aanbod op je menukaart.
  2.    Werk met handige ingrediënten:
              •     Producten die enkel wat afwerking vragen, zoals asperges, gerookte zalm of carpaccio.
              •     Vermijd producten die snel afkoelen, zoals frieten.
  3.    Kies een goede verpakking: een verpakking die de temperatuur behoudt, maar er ook smakelijk uit ziet.
  4.    Bied enkele lekkere extra’s aan: een fles champagne of wijn*, een liter soep, een dessertje …  
  5.    Vervang gerechten die minder goed gaan als de stock ervan op is


*Let op: ook bij afhaal is er op alcohol een BTW-percentage van 21% van toepassing

 


2. Kies voor een (gratis) online afhaalmodule.

En maak je geen zorgen over administratie. Alles is op voorhand geregeld.


De voordelen:

  • Nooit te veel klanten tegelijk aanwezig in je zaak: klanten kiezen uit beschikbare lever- en afhaalmomenten.
  • Er komt geen cash aan te pas: klanten betalen onmiddellijk online.
  • Je kan je menu mooi voorstellen én nog wat extra’s aanbieden (bv. wijn).


Gebruik bijvoorbeeld Resengo.

 


3. Geef duidelijke afhaalinformatie.

Zo vermijd je veel vragen en chaotische afhaalmomenten.


  • Instructies: Zijn je gerechten al klaargemaakt bij afhaal/levering? Of moet je klant ze nog opwarmen?
    Indien nog op te warmen: geef instructies mee in een duidelijk stappenplan.
       Bv. oven op 180°, 10 min. opwarmen, eerst de vis in de oven, dan de groenten opwarmen, …
  • Afhaalvoorwaarden: Tot wanneer kan je klant bestellen? Wanneer zijn de afhaal- of levermomenten? Zijn dit specifieke uren per klant?
  • Hygiëne: Welke maatregelen gebruik je om de hygiëne en afstand te garanderen? Dit stelt je klanten gerust.

 


4. Bereik bestaande én nieuwe klanten.

Dan vindt iedereen sneller de weg naar jouw horecazaak:


1. Zet jouw zaak op (nieuwe) take away-websites.

2. Gebruik je eigen netwerk.

  • Deel je take away-aanbod op je website en eigen sociale media. En hou deze up-to-date:
        -     Geef praktisch info: tot wanneer bestellen/afhalen, moeten de gerechten nog opgewarmd worden, …
        -     Deel je (nieuwe) menu’s en extra’s
        -     Reageer snel op eventuele vragen die gesteld worden in reacties of privéberichten
        -     Moedig je volgers/klanten aan om je posts te delen
  • Maak zelf je advertenties op Facebook of Instagram. Zo bereik je veel nieuwe klanten. Facebook/Instagram wijst je de weg.
  • Ook je klanten mailen werkt nog steeds!

 

 

Bezig met de voorbereidingen voor je take away? Kies hier uit ons ruim assortiment voor bezorg- of afhaalmaaltijden. Bestel alles makkelijk & snel online. Dan leveren wij het tot bij jou, met aandacht voor de preventieve maatregelen.