Colruyt Group werkt boodschappenoplossing uit voor de medewerkers van 2 Belgische ziekenhuizen

Op die wijze wil Colruyt Group voor de ziekenhuismedewerkers op termijn de zorgen over het aankopen van voedingswaren wegnemen voor henzelf en hun gezin zolang de coronavirus-crisis duurt.

Halle, 19 maart 2020 – Colruyt Group werkt met twee grote Belgische ziekenhuizen een oplossing op maat uit om de voedingsaankopen van hun medewerkers te kunnen leveren op hun werkplaats. Het ziekenhuispersoneel van UZ Leuven en UVC Brugmann zal binnenkort bestellingen online kunnen plaatsen. Via een apart logistiek netwerk zullen deze bestellingen afgeleverd worden in het betreffende ziekenhuis. De dienst zal geleidelijk aan worden uitgerold in afstemming met de ziekenhuizen. Op die wijze wil Colruyt Group voor de ziekenhuismedewerkers op termijn de zorgen over het aankopen van voedingswaren wegnemen voor henzelf en hun gezin zolang de coronavirus-crisis duurt.

Tijdens deze uitzonderlijke tijden waarbij het COVID-19 virus steeds breder verspreid raakt, worden de ziekenhuizen geconfronteerd met heel ernstige uitdagingen. Het zorgpersoneel heeft lange werkdagen en verwacht wordt dat de druk op de ziekenhuizen nog zal verhogen in de komende weken. Zo blijft er voor de ziekenhuismedewerkers weinig tijd over om hun dagelijkse aankopen te doen.

Op vraag van en in nauw overleg met twee grote Belgische ziekenhuizen, het UVC Brugmann Ziekenhuis en het UZ Leuven, ontwikkelt Colruyt Group momenteel een oplossing voor hun ziekenhuispersoneel. Hiervoor gaat de groep het nodige logistieke apparaat ter beschikking stellen. Marc Hofman, COO Retail Colruyt Group: “Onze 30.000 medewerkers (van onze productiebedrijven, transport, logistieke centra, winkels, ondersteunende diensten) geven al enkele weken het beste van zichzelf. Maar wij beseffen dat de marathon van onze zorgsector, die over mensenlevens gaat, zo mogelijk nog een stuk zwaarder is. Daarom willen we ziekenhuispersoneel ondersteunen met een oplossing die wij voor hen op maat ontwikkelen. We willen hiermee ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als retailer verder opnemen”.

De logistieke organisatie wordt opgezet via Solucious, het foodservicebedrijf van de groep dat aan professionele klanten voedingsartikelen levert. Solucious zal een website ter beschikking stellen met een selectie uit het Colruyt Group assortiment. Op die website zullen de ziekenhuismedewerkers hun bestelling kunnen plaatsen op het moment waarop het voor hen past.

De bestellingen worden klaargemaakt per persoon, en worden vervolgens centraal afgeleverd in het ziekenhuis van de betrokken medewerker. Exacte startdatum, afleveringslocatie, afleveruren en alle andere praktische regelingen worden momenteel afgesproken met de logistieke afdelingen van de ziekenhuizen. Dat vraagt uiteraard nog even tijd: de ziekenhuizen die deelnemen aan dit project rollen dit stap voor stap uit. De focus zal in eerste instantie liggen op de zorgmedewerkers die momenteel rechtstreeks betrokken zijn bij de zorg voor coronapatiënten. De ziekenhuizen in kwestie zullen hier verder intern over communiceren.

Marc Hofman besluit: “Met dit initiatief willen we een bijdrage leveren om de ziekenhuismedewerkers in deze moeilijke tijden te ‘ontzorgen’. Samen staan we sterker om deze ongelofelijk uitdagende tijden de baas te kunnen.”