Wat. Een. Jaar. Met de tweede lockdown ligt de focus voor horeca opnieuw op bezorg- en/of afhaalgerechten. Een slim alternatief met heel wat voordelen, tenminste als je rekening houdt met de mogelijke valkuilen. Hoe organiseer je take away op een rendabele manier? Waar let je best op bij het opmaken van je take away-menu? We helpen je graag op weg.
Hou rekening met 8 mogelijke valkuilen:
(laatst bijgewerkt: dinsdag 10 november 2020)
1. VERPAKKING
- Bereken verpakkingsmateriaal als een onderdeel van je Food & Beverage kost. Je verpakkingskost is best niet hoger dan 5 tot 7% van je netto verkoopprijs.
- Think green. Kies voor duurzame disposables, afkomstig uit FSC-gecertificeerd bos.
- Versterk je merkidentiteit. Sticker je logo op je take away-verpakkingen en schrijf er een positieve boodschap op. Een leuke manier om je klanten te bedanken voor hun steun.
2. MENU
- Je take away-menu mag beperkter en anders zijn dan je restaurantkaart.
- Comfortfood doet het altijd goed. Denk aan vol-au-vent, lasagne, wildragout, stoofpotjes, quiche, balletjes in tomatensaus, …
- Soep is een handig en rendabel gerechtje. En met verse of diepgevroren groentjes snel gemaakt. - Denk verder dan morgen. Take away kan een vast onderdeel worden van je zaak, ook na Corona.
- Communiceer over je take away-aanbod op je website, sociale media, … en hou deze up-to-date.
3. KWALITEIT
- Niet alle gerechten lenen zich tot take away. Vermijd producten die snel afkoelen, zoals frietjes.
- Je maatstaaf? Het kwaliteitsniveau dat uiteindelijk bij je klant op tafel verschijnt. Deze mag niet lager zijn dan in je zaak.
4. WARME VS. OP TE WARMEN GERECHTEN
- Kies voor een traiteurstijl: bied gerechten aan om thuis op te warmen. Je verhoogt je capaciteit x5, x10, x20, …
- Warme maaltijden verplichten je om in tijdsloten te werken en verlagen je capaciteit enorm.
5. PRIJSZETTING
- Je klant verwacht een lagere prijs voor je take away-gerechten dan voor je
restaurantprijzen.
- Stel gerechten anders samen en portioneer op een andere manier.
- Koop je ingrediënten in grotere hoeveelheden of verkoop grotere porties.
- Maak het jezelf gemakkelijker door te werken met halfafgewerkte of kant-en-klare producten, versneden producten, voorgeproportioneerde producten, ...
6. AFHAALINSTRUCTIES
- Communiceer
over je afhaalinformatie op je website, sociale media, … en hou deze
up-to-date.
- Afhaalvoorwaarden: Tot wanneer kan je klant bestellen? Wat zijn de afhaal- of levermomenten?
- Hygiëne & veiligheid: Welke maatregelen gebruik je om de hygiëne en afstand te garanderen? - Kies voor een (gratis) online afhaalmodule zoals Resengo. Je klanten kiezen uit beschikbare lever- of afhaalmomenten, en betalen onmiddellijk online.
- Klanten zijn niet noodzakelijk koks. Geef
instructies mee in een duidelijk
stappenplan. Denk daarbij aan ontvangst, bewaren, opwarmen, serveren &
allergenen.
- Laat de instructies testen door een niet-kok.
- Denk aan gemak. Hou je gerechten verfijnd en smaakvol, maar voorzie geen 10 garnituren.
7. BETALING
- Informeer je klanten op voorhand over de betaalmogelijkheden: cash, betaalkaart, Payconiq, ….
- Je klanten kunnen onmiddellijk online betalen indien je beschikt over een eigen bestelwebsite.
- Hou rekening met commissies bij gebruik van externe betaalsystemen. Deze kunnen tot 30 % van je bruto verkoopprijs bedragen.
8. ONTDEK EEN NIEUWE MARKT
- Ga partnerships aan met buurtzaken zoals de bakker, kleine supermarkt, beenhouwer, benzinestations, …. Laat hen fungeren als een afhaal- en bestelpunt voor je gerechten.
- Zet jouw zaak op take away-websites zoals:
- www.takeaway.com
- www.deliveroo.com
- www.ubereats.com
- www.waarkanikafhalen.be
- www.afhalen.resengo.com
- www.restosup.life
- www.afhaalgerechten.be
- Verkoop je dagelijkse overschotten via apps zoals Too Good Too Go. Zo verminder je voedselverspilling, draag je je steentje bij voor een groenere wereld én bereik je nieuwe klanten.
Van zodra je horecazaak weer open mag, komen deze nieuwe klanten met plezier ‘live’ proeven. :-)