Dé trend voor komend zomerseizoen in de horeca? Beleving. In alle hoeken en kanten van je zaak. Op een hip en uitnodigend terras. Met een drankje dat ze elders niet vinden. En een menu dat verrast. Solucious tipt hoe je als horecaondernemer meer uit je zomer en terras haalt. Kleine aanpassingen voor een groot succes. Zon of geen zon! Samen gaan we voor een topzomer.
Een terras aan je horecazaak is een dealmaker of -breaker in de zomer. Mensen kiezen tijdens de zomermaanden steeds vaker bewust voor een zaak met een buitenelement. Hoe zorg je ervoor dat gasten in de rij staan voor een plekje op jouw terras? Hou deze budgetvriendelijke aandachtspunten in je achterhoofd.
Een efficiënte ‘verkeersflow’ in je zaak zorgt voor een aangename ervaring. Deel je tafels en stoelen dus zo in dat iedereen z’n weg naar het toilet makkelijk vindt en je personeel vlot de kortste route naar de bar neemt. Plaats daarbij scheidingen, bloembakken, informatieve bordjes en decoratie om de looproute subtiel maar effectief te begeleiden.
Voor horeca met een groot terras is de bar de heilige graal. Werk daarom met twee barsystemen – in spiegelzijde van elkaar – en integreer daarbij een open doorgeefstuk in het midden. Zorg ook voor voldoende ruimte om drankjes te maken, een grote spoelbak en plaats de meest gebruikte items en drank binnen handbereik. Time is money!
Dat je binnen op het internet kan, is vanzelfsprekend. Maar ook op de verste uithoeken van je terras wil een klant nog online zijn. De inloggegevens plaats je op een bordje in de zaak of op je menukaart. Oplaadpunten – al dan niet in het meubilair geïntegreerd – ontzorgen je klant eveneens. Zet deze extra troeven dan ook in de verf op je website.
Via een QR-code bestellen op het terras is een dankbaar overblijfsel van de pandemie. Al eens aan een systeem gedacht waarbij de klant zowel bestelt als meteen afrekent? SoftPOS en Orderbilly zijn handige systemen. Je wint er niet alleen kostbare minuten mee, je kan er ook digitale promo’s, vouchers en aanbevelingen mee verwerken. Wat dan weer goed is voor je omzet.
Hoe? Met uitnodigende foto’s en video’s. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Millennials en Gen Z’ers zoeken restaurants vaak eerst via TikTok en Instagram op voor ze er gaan eten. Neem het heft in eigen handen en zorg voor voldoende online content. Toon gerechten en drankjes die je gasten en hun volgers naar je zaak lokken. Zo worden ze een extra uithangbord.
Ga volop voor beleving. In alle mogelijke vormen. Livemuziek, waaiers voor verkoeling, een zonnemelkdispenser, gratis tafelwater op de heetste uren van de dag, een sfeervolle buitenverlichting ... Een aangename terraservaring zit in de kleinste details.
Extra vierkante meters terras vragen extra medewerkers in de bediening en de keuken. Zet daarbij zeker in op hospitality: je werknemers zijn je ambassadeurs. Ze drukken hun stempel mee op de zaak. Lachende gezichten en vriendelijke babbels zorgen voor gasten die terugkeren. Die dan op hun beurt ambassadeurs worden.
Een specifieke taak zorgt voor duidelijkheid. Zorg voor een (of meer) supervisor(s) die het terras fulltime in de gaten houdt, coördineert en superviseert. En stel een medewerker aan die focust op de voorbereiding. Cocktailglazen preppen, koffieschoteltjes voorzien van melk en suiker en de kommetjes met nootjes aanvullen. Zo win je tijd.
Een drukke zomer vraagt de juiste vaardigheden van je medewerkers. Laat ze de menukaart vanbuiten leren, vraag iemand uit de keuken om de productkennis bij te spijkeren of organiseer een workshop cocktails maken. Ook de digitale bestelsystemen en het serveren van eten en drank in zwoele zomertemperaturen vraagt de nodige opleiding. Voldoende training is een van de slimste investeringen in horeca.