Veggie en vegan: do’s and don’ts op je menukaart

Veggie en vegan: do’s and don’ts op je menukaart

Hoe spreek je zowel flexitariërs, vegetariërs als veganisten aan met de menukaart in je horecazaak of grootkeuken?
Ontdek onze tips om nog meer klanten te overtuigen.  

Om van veggie een succes te maken, zijn kwalitatieve gerechten en een professioneel keukenteam niet voldoende. Ook de manier waarop je de maaltijden in de markt zet, is belangrijk. 

In deze blog lees je meer over:

In samenwerking met

Ontdek Proveg


1. Menu engineering

De naam van je gerecht

Subtiel
Smaakvol
Inspirationeel
  Leg geen nadruk op het ‘veggie’ of ‘vegan’ aspect van een gerecht. Bv. Vegetarische spaghetti.

 Vermijd typische veggie ingrediënten die bij het brede publiek niet aantrekkelijk klinken, zoals sojareepjes, tofugehakt, wok met sojareepjes.

 Vermijd vage, weinig inspirerende benamingen, zoals vegetarische spaghetti, groenteburger of ovenschotel met sojagehakt.

 Gebruik een subtiel symbooltje om aan te duiden dat een gerecht veggie of vegan is. Bv. Spaghetti bolognaise (V)  Vermeld de meest aantrekkelijke ingrediënten, zoals specerijen, zaden of noten, verse kruiden, sauzen. Bv. Teriyaki wokreepjes, lentegroenten en sobanoedels  Benadruk de kwaliteiten (textuur, herkomst, smaak, ...). Bv. Parmentier met champignongehakt, knapperige groenten, lokaal gekweekte tomaat, kruidige stoofpot.










Presentatie van je menukaart

 Zet het veggie gerecht als eerste op de kaart. Gerechten bovenaan de kaart worden sneller gekozen.

 Gerechten die meer in het oog springen, worden het vaakst gekozen. Stel de veggie schotel voor als “gerecht van de dag”, de “suggestie van de chef” of de “duurzame topper van de week”. 

 Zet de veggie gerechten niet in een apart vakje ‘vegetarisch’ op de kaart, maar gewoon tussen de andere gerechten. Met een subtiel symbool kan je aangeven of een gerecht veggie of vegan is.

Welke menukaart werkt het beste?

Onderzoekers van de London School of Economics onderzochten de verkoop van veggie gerechten aan de hand van onderstaande menukaarten.

  • Op Menu 1 stonden de veggie gerechten tussen de andere gerechten, subtiel aangeduid met een ‘V’.
  • Op Menu 2 stonden ze onder een apart kopje ‘vegetarisch’. 

Dat kopje bij menu 2 wekte bij klanten de indruk dat die gerechten alleen voor vegetariërs bestemd waren, en de verkoop van de twee veggie opties lag maar liefst 56 procent lager dan bij het andere menu.

2. Nudging: prijs, presentatie en plaats van je vegetarisch gerecht

De keuzes die we maken worden vaak onbewust beïnvloed door onze omgeving. Hoe we verschillende opties presenteren, heeft een effect op ons gedrag. Dit principe noemen we nudging. Door hiervan slim gebruik te maken, maak je het voor klanten gemakkelijker om duurzame keuzes te maken.

Plaats in het restaurant

Maak het voor de klanten zo gemakkelijk mogelijk om tot bij de veggie gerechten te komen.

  • Plaats indien mogelijk geen afzonderlijke toog voor de veggie gerechten, maar meng ze tussen de rest van het aanbod, zodat ze door een breed publiek gezien worden. 
  • Zet de veggie opties bij voorkeur helemaal vooraan aan het buffet. 
  • Of plaats vloerstickers op de grond, bijvoorbeeld in de vorm van groene voetstapjes, die naar de duurzame gerechten leiden.


Hoe meer veggie je aanbiedt, hoe meer veggie je verkoopt.

  • Serveer dus meer dan één optie bij de hoofdgerechten. 
  • En waarom niet af een toe een omgekeerde dag inlassen? Een gamma aan veggie opties aangevuld met één vlees- of visgerecht, in plaats van omgekeerd.


Bied de plantaardige gerechten ook aan op verschillende plaatsen in het restaurant.

  • Niet alleen bij de hoofdgerechten maar ook bij de broodjes, de pastacorner, de grill, de soepen, de saladebar en de desserts. Ook plantaardige snacks en iced-coffee drinks aan de kassa doen het goed. 
  • Bied je ontbijt aan? Voorzie dan plantaardige melk (voor bij de koffie en bij de cruesli) en plantaardige yoghurt. Er zijn verschillende soorten yoghurt beschikbaar, ook yoghurt Greek Style in wegwerpverpakkingen.

Presentatie van het gerecht

Het uitzicht van een gerecht beïnvloedt de keuze van de klant sterk.

  • Maak gebruik van mooie, kleurrijke ingrediënten, speel met portiegroottes en presenteer de gerechten op een aantrekkelijke manier. Werk af met verse kruiden, noten, zaden en sausjes voor extra verfijning. 
  • Klanten zullen van een aantrekkelijk gerecht ook sneller foto’s delen, wat gratis publiciteit oplevert.

Prijs van het gerecht

Maak je veggie gerechten goedkoper dan de opties met vlees en vis. Benieuwd hoe je de foodcost kan drukken? Lees meer op onze blog over foodcost bij vegetarische gerechten.

Lukt dat niet? Maak je veggie aanbod dan in ieder geval niet duurder dan de vleesgerechten. Voorzie een beloning voor wie voor veggie kiest. Dat kan een gratis soepje zijn, een stuk fruit als dessert of een stempel op je spaarkaart voor een wedstrijd.

3. Aan de praat over je heerlijk aanbod

Binnen je restaurant

Je zaalpersoneel is het belangrijkste contactpunt tussen de klant en de keuken. 

  • Zorg dat de personeelsleden voldoende opgeleid zijn om het veggie aanbod te kunnen verkopen en correct op vragen te antwoorden. 
  • Als zij de nieuwe gerechten geproefd hebben en ze lekker vinden, zullen ze ze ook beter kunnen verkopen aan de klant.

(Doen) proeven.

  • ‘Doe’-activiteiten zoals infostanden en wedstrijden zijn uitstekende manieren om op een positieve manier de aandacht te vestigen op je veggie aanbod. 
  • Ook proevertjes van de nieuwe veggie gerechten, infobrochures en receptenboekjes verlagen de drempel om iets nieuws te proberen.

Zorg voor zichtbaarheid in het restaurant. 

  • Met posters, banners, tafelstickers, tafeltentjes, stickers, wobblers, tv-schermen … kan je je veggie aanbod in de kijker zetten.

Buiten je restaurant

  • Communiceer over nieuwe gerechten, specials van de week of duurzaamheidsacties via de interne nieuwsbrief, het intranet of de website van je bedrijf. 
  • Heb je je eigen socialemediakanalen? Mooie foto’s van nieuwe veggie gerechten scoren altijd goed. 
  • En roep ook je klanten op om een foto van hun gerecht te posten met een persoonlijke hashtag.

Hulp nodig?

Interesse om hiermee verder te gaan? EVA vzw helpt je graag verder met

  • informatief en inspirerend communicatieadvies aan het keukenteam en de communicatieverantwoordelijke.
  • gratis publicaties om uit te delen in je restaurant
  • beeldmateriaal voor communicatiecampagnes in grootkeukens

Ontdek het op de website van EVA vzw.

Ontdek: