Testimonial: Zjat’o – Londerzeel

Zjat'O uitbater

“Soep is een handig en rendabel gerechtje!”


Zjat’o in Londerzeel is normaal gezien een knusse, trendy plek om een kop koffie te drinken, een stevig ontbijt, wat zalig zoets of een deugddoende lunch te eten. Maar als corona toeslaat en alle horeca sluit, moét het anders. Met take away bijvoorbeeld. Zaakvoerster Joke Blancquaert legt uit hoe ze dat aanpakken.


Gaan jullie deze lockdown anders te werk dan de eerste keer?

“We hebben wel geleerd uit die vorige sluiting want toen leden we verlies. Nu weten we slim om te springen met de producten die we altijd bij Solucious bestellen. We behouden dezelfde focus: belegde boterhammen, onze erg populaire pokébowls, quiches, enzovoorts maar we bieden het aan in grotere porties. Zo proberen we het rendabel te houden. 


We plaatsen dus nog altijd onze wekelijkse bestellingen bij Solucious voor verse producten en brood om af te bakken. Soep is trouwens ook een handig en rendabel gerechtje. Met verse of diepgevroren groentjes is dat snel gemaakt. Die betere voorbereiding loont wel, want de eerste week was qua inkomsten best oké.”

"Soep is trouwens ook een handig en rendabel gerechtje."


Kiezen jullie ook voor samenwerkingen met andere ondernemers?

“Echte partnerships hebben we niet, maar we leveren wel aan bedrijven in de buurt, telkens in porties van 3 à 4 personen. Op dit moment laten we bovendien flyers drukken om meer promotie te maken bij bedrijvenparken. Onze ‘bokes’, soepen en quiches zijn voor hen wel handig, denk ik.”


Bereikt Zjat’o ook mensen online?

“Absoluut, dat vind ik erg belangrijk en daar zetten we dus veel en met regelmaat op in. Heel doelgericht zelfs. ’s Morgens en ’s middags post ik op sociale media lekkere lunchopties of zoetigheden om wat te teasen. Zo krijgen mensen effectief zin in wat Zjat’o te bieden heeft. En dat werkt!”


Heb je nog advies voor andere horecaondernemers?

“Creativiteit en reactiesnelheid helpen je vast en zeker vooruit. Blijf jezelf heruitvinden. Dat hoeven heus geen grote investeringen te zijn – want in volle coronacrisis is dat wellicht geen goed idee – maar details zijn soms genoeg. Sommige zaken lijken voor jou misschien vanzelfsprekend maar zijn dat niet per se voor klanten. Zo kreeg ik al eens de vraag waar mijn aanbod eigenlijk te bekijken is nu. Ja, op de website, natuurlijk. Lijkt logisch, toch? Maar dat vermeld je best nog eens op je sociale media, op folders, e.d. Verder raad ik ook aan om – net zoals wij – met regelmaat je werking te evalueren. Elke twee weken doen wij dat. We analyseren dan wat goed loopt en wat niet én voegen iets nieuws toe aan onze kaart.”

"Verder raad ik ook aan om – net zoals wij – met regelmaat je werking te evalueren."


Wat verwachten jullie van de komende weken?

“Ik hoop vooral dat mensen take away blijven bestellen. Voorlopig loopt dat goed, maar in het begin is dat dikwijls uit sympathie. Mensen willen de horeca ondersteunen. Bij de vorige lockdown zagen we een terugval na twee weken. Hopelijk blijft die nu uit!”

Ontdek de favoriete producten van koffiebar Zjat’o – Londerzeel

Producten ophalen...