Testimonial: De Met – Vilvoorde

“We focussen nu op comfortfood. Daar hebben mensen nood aan”


Op de Grote Markt in Vilvoorde valt het stijlvolle pand van de gezellige brasserie De Met meteen op. Hier zit je goed. Maar een etentje in dit unieke kader zit er voorlopig natuurlijk niet in. Dus besloot eigenaar Noël take away aan te bieden. En dat loopt vlot. Een gesprek met kok Hendrik Vandestapele.


Hoe pakken jullie de take away aan?

“We waren natuurlijk beter voorbereid dan bij de eerste lockdown. Toen overviel het ons en moesten we in allerijl oplossingen zoeken. Nu verliep die overgang een pak beter. Op vrijdag kregen we te horen dat we maandag moesten sluiten. Na nog een goed weekend, begonnen we meteen met volle moed en tegen de vrijdag erna stonden we met take away al helemaal paraat. Deze keer huren we ook een marktwagen. Want we merken dat klanten het wel leuk vinden om de opties te zien voordat ze bestellen.”

"Deze keer huren we ook een marktwagen. Want we merken dat klanten het wel leuk vinden om de opties te zien voordat ze bestellen.”


Is de kaart anders in coronatijden?

“Toch wel, want we kiezen voor een traiteurstijl. We bieden gerechten aan om thuis op te warmen. Ik zie sommige collega’s exact dezelfde kaart aanbieden als toen het restaurant nog open was, maar dan in een doosje. Mooi, en ieder doet wat hij best vindt natuurlijk. Maar wij zetten meer in op de voordelen van take away én van restaurantwaardige gerechten. Ons aanbod is absoluut van degelijke kwaliteit, huisbereid en erg gemakkelijk voor onze klanten.”


Welke gerechten bieden jullie aan en hoe komt Solucious daarbij van pas?

"We focussen op comfortfood: vol-au-vent, lasagne, wildragout, stoofpotjes, Vilvoords paardenstoofvlees, quiche, balletjes in tomatensaus, …  Alles smaakt nog voller en dat geeft een troostend gevoel. Ik denk dat heel wat mensen daar nu nood aan hebben. Dat betekent dus wel dat wij bij Solucious meer room bestellen dan gewoonlijk, naast tal van basisproducten als bouillons, bindmiddel, lasagnevellen, enzovoort. Ook de aardappelpuree in poedervorm vind ik trouwens een topper. Ik heb al heel wat andere merken geprobeerd en die van Solucious steekt er met kop en schouders bovenuit. Normaal gezien zijn we ook echt te spreken over de ribbetjes en entrecote, maar dat staat niet op de take awaykaart.”


Hoe houden jullie het rendabel?

"Voor take away verpakken we zoveel mogelijk per kilo. We kopen dus verpakkingen bij Solucious aan voor 1 tot 2 kg. Dat is natuurlijk een kost die we in ‘normale’ tijden niet hebben. Verder bekijken we het plaatje dag per dag. We verwachten geen wonderen, dat kan nu ook niet. We zijn al tevreden als we ons erdoor slaan, als we onze rekeningen kunnen betalen en ’s morgens bij wijze van spreken choco op onze boterham mogen smeren bij onze kop koffie. Het personeel is technisch werkloos gesteld. Ik blijf wel nog bezig in de keuken, op mijn eentje dan. Ik ben in feite in volle lockdown hier begonnen. Eigenaar Noël is een vriend van mij. Hij had hulp nodig, dus sprong ik snel bij. En dat doe ik nu nog, met wat andere jobs ernaast. Voorlopig lukt dat prima zo.” 


Heeft De Met plannen voor de komende feestdagen?

“Met de feestdagen voorzien we een lekker menu. En ook daar denken we aan het gemak. Het is verfijnd en smaakvol, maar we voorzien geen 10 garnituurtjes. Daar heeft een klant thuis geen boodschap aan.”

"Het is verfijnd en smaakvol, maar we voorzien geen 10 garnituurtjes. Daar heeft een klant thuis geen boodschap aan.”


Heb je een tip voor andere horecaondernemers?

“Het is hét moment om kansen te grijpen. Ook al denk je eerst dat het je ding niet is, of dat je beter bij je oorspronkelijke concept blijft, probéér het tenminste. Ik kreeg bijvoorbeeld enige tijd geleden de vraag om online wijndegustaties te geven. Dat zag ik eerst helemaal niet zitten. Het leek me te moeilijk. Maar goed, ik gaf het een kans. En jawel, het loopt beter dan verwacht. Ik heb er inmiddels al een zevental degustaties opzitten en ik ben tevreden dat ik de opdracht toch aanvaard heb. Dat is wel een les die je uit deze toestanden leert: je mag niet te kieskeurig worden. Inderdaad, het is niet makkelijk, het is een uitdaging. Maar we moeten erdoor. Blijf dus niet bij de pakken zitten!”

Ontdek de favoriete producten van restaurant De Met - Vilvoorde

Producten ophalen...